LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for June 2010

I FREEDOM OF EXPRESSION

The period covered by this Monitoring Report features several cases that suggest possible

infringements of freedom of expression.

1. Threats and pressures

1.1. On June 1, 2010, the daily “Novosti” reported that Nikola Jankovic, “Novosti”
correspondent from Uzice, was threatened by telephone with warnings that he would “end up
in the graveyard” because of his texts about the newly-opened carwash facility “Art” in the
center of Zlatibor. The text about the facility concerned was published on May 28 under the
headline “Regulations are not same for all”. An unknown person called the “Novosti”
correspondent and threatened that he would “end up in the graveyard” on the day when the
journalist was to meet with the owner of this facility, Aleksandar Andjic — clerk in the
Municipality of Cajetina — his wife and the lessee of the carwash facility Mitar Djurovic. They
all wanted to deny certain allegations from his text. Three days after this threat, Dragica
Jevtovic, head of the Police Administration of Uzice, said that they had identified the person
who had called the journalist by phone as Slobodan Djurovic from Cajetina, employed in
Public Communal Company ,Zlatibor“. The police filed criminal charges against Djurovic,

who is a cousin of Mitar Djurovic, the lessee of the carwash facility.

The Law on Public Information provides that no one shall restrict freedom of public

information, in any manner aimed at restricting of free flow of ideas, information and

opinions. The same Law provides that no one shall exert any kind of pressure, physical or

other, on media or media staff, or any influence that can impede them in doing their job. For

compromising a person’s safety by threatening to attack his/her life or body, the Criminal

Code envisages a prison sanction of up to three years of imprisonment. In accordance with

the 2009 amendments, the Criminal Code also envisages an aggravated form of this criminal
offence, in the event the person whose safety is threatened performs a function of public

interest in the field of information, in connection with the job such a person is doing. In such

an aggravated case, the envisaged sanction is between one and eight vears of imprisonment.

Please note that in the earlier trials for the threats directed at journalist Brankica Stankovic,

conducted according to the amended provisions of the Criminal Code, Stefan Hadziantonovic

from Belgrade was sentenced to 15 months of imprisonment in the first instance, Vladimir
Samardzic from Novi Sad was sentenced to 3 months of imprisonment, also in first instance,

whilst in the case of Goran Kljestan, Aleksandar Perisic, Milan Gudovic, Dragan Djurdjevic,

Nemanja Odalovic, and Nemanja Bogdanovic, the First Basic Court in Belgrade rejected the




LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for June 2010

indictment finding that the relevant acts of the indicted contained no elements compromising

safety. The First Basic Prosecutor’s Office in Belgrade lodged an appeal with the Appellate

Court against the decision on the rejection of the indictment.

1.2.  As reported by media on June 20, the Meshihat of the Islamic Community in Serbia
most sharply condemned the publishing of the photomontage impersonating the chief mufti
Muamer Zukorlic in the uniform of an orthodox priest with a cross on his head in the “Blic”
daily. The Meshihat demanded an apology from the “Blic” editor in chief and owner, as well
as a “symbolic” compensation of one hundred million euro. If the request is not met, they
said that they would file criminal charges and invite the Muslims to boycott the “Blic”
distribution and sale. “This act sends out a clear message to the general public about
converting the Muslims, not sparing even the highest religions authority”, reads the
announcement of the Meshihat of the Islamic Community in Serbia. It is added that the
Muslims are sent a message that “their spiritual values do not enjoy protection of the law and
the legal system”. On the same day, the “Blic” editors apologized to Mufti Muameru Zukorlic,
the Mechihat of the Islamic Community of Serbia and all the believers in the Islamic religion
because of the, as it was stated, “inappropriate photomontage published in “Blic” in the
entertainment section®. The editors underlined that the photomontage was deemed to be
“unnecessary and unwise”, but also that it “is not a “Blic” invitation and message to the
Muslims to convert”. On June 26, the Assembly of the Islamic Community published an
announcement in which they “indignantly and most sharply condemned the way in which the
“Blic” shamefully insulted the Mufti and the Muslims”, which, as they said, symbolized
continuation of the “genocidal policy” against the Muslims. This religious community has
called upon a boycott of the “Blic”, and repeated the demand for criminal liability for the

perpetrator of the insult and the symbolic damages of 100 million euro.

The photomontage of Mufti Muamer Zukorlic in the clothing of an Orthodox priest,
published in the satirical column of the “Blic* daily, first resulted in a sharp reaction of the
Meshihat, and then of the Assembly of the Islamic Community in Serbia. If the court action

announced by the Islamic Community is truly launched, it would be worthwhile to remember
that Serbian case law is all but glorious when it comes to satirical content in media. Only two

months ago, Stojan Markovic, editor in chief of Cacanske novine, was ordered in a first

instance ruling, made by the Higher Court in Cacak, to pay to Velimir Ilic, the leader of Nova
Srbija, 180.000 dinars as a compensation for consequential damage incurred to him by
blemishing his honor and reputation. The Higher Court in Cacak found on that occasion that

Ilic’s honor and reputation were marred, among other things, by the humoresque “The
Impotent Mandarin®“, published in February 2009. Admittedly, the difference is that




LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for June 2010

Zukorlic, as opposed to Ilic, is a religious leader; however, these two cases have a number of

similarities as well. In the first place, the Constitution of the Republic of Serbia guarantees
not only freedom of opinion and expression, but also the freedom of demanding, obtaining

and disseminating information and ideas in speech, writing, image or otherwise, as well as
freedom of artistic creation. Secondly, Muamer Zukorlic, as a public figure, should be obliged

to demonstrate a higher level of tolerance towards media content concerning his role of the

Chief Mufti of the Islamic Community in Serbia, satirical content included, regardless of its
form in this specific case. Finally, demanding such huge claims for damages and invitation to

a boycott, and particularly accusing media that their satirical content directed to one person,

irrespective of the function such a person holds, constitutes not only an attack against all

Muslims but continuation of “genocidal policy” against the Muslims as well, even the editors’

message to the Muslims that they should convert, doubtlessly restrict freedom of public
information, namely free flow of ideas, information and opinion, and may doubtlessly lead to

further intensification of self-censorship in media.

2, Legal proceedings

2.1.  On June 2, a hearing was held before the Higher Court in Novi Sad in a lawsuit
brought by Nebojsa Kolarski, Serbian Radical Party member from the Becej Municipal
Assembly, against “Becejski mozaik® weekly and journalist Kristina Demeter Filipcev.
Kolarski brought a claim against the publisher and the journalist for consequential damage
compensation at the amount of 0.5 million dinars, because of the mental pain and anguish
caused by an injury to his honor and reputation by the text “Radically black on white” from
February 2010. In the said text, Kristina Demeter Filipcev said that, speaking about local
action plans for Roma employment at a meeting of the Municipal Assembly, Kolarski used
hate speech dividing the citizens to “black® and “white”. The “Becejski mozaik“ editorial
stated earlier that it was only two months after the text was published that Kolarski came into
the editorial and demanded that an “apology“ be published. “As the legally prescribed
deadline expired, the editorial offered to write a commentary, but Kolarski left the editorial

saying ‘you are insane’”, stated “Becejski mozaik®.

Pursuant to the provision of Article 82 of the Law on Public Information, a journalist, editor

in chief, and a legal person — founder of the media shall not be liable for damage if incorrect

and incomplete information from a public parliamentary debate was truthfully reported.
Nebojsa Kolarski could have legal grounds to win this dispute only if his speech from the

Becej Municipal Assembly was quoted wrongly or placed in an unacceptable context. Also,

with regard to Kolarski’s request relating to publication of an “apology” — this is not provided




LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for June 2010

as a right in the Law on Pubic Information. Namely, an apology is a personal act, whereas the

Law on Public Information provides only for the right of the individual, whose rights or

interest the information was suitable to violate, to request that the editor in chief, without

any compensation whatsoever, publish a reply in which it would be claimed that the

information is untrue, incomplete, or inaccurately reported. The request for publication of a

reply shall be submitted within 30 days after the date of publication of the information in
question in daily newspapers or daily broadcast program, or 60 days after the information

was published in a periodical or periodically broadcast program. Finally, having in mind that
Nebojsa Kolarski is a member of the Becej municipal parliament, his case is to be viewed

from the standpoint of the provision of the Law on Public Information which explicitly

provides that holders of public functions shall be restricted the rights the individuals the

information relates to are entitled to if the information is of public importance, considering

the fact that the person the information relates to performs a particular duty, proportionately

to the reasonable public interest in each individual case.

2.2.  On June 10, “Vecernje Novosti” reported that, for the first time since the 2009 Law on
Amendments to the Law on Public Information came into force, the public prosecutor had
filed a case against a media for violation of presumption of innocence. The hearing after the
lawsuit against “Tabloid” magazine for violation of presumption of innocence of Dragan
Sutanovac, Minister of Defense, was to be held before the Belgrade Commercial Court on
June 9, but was postponed. The lawsuit is caused by the texts published in “Tabloid” in which

Sutanovac was accused of abuse of office.

The 2009 Law on Amendments to the Law on Public Information envisages that, in case a

newspaper identifies a person as a perpetrator of a punishable offense, or if a person is
declared guilty or responsible before the final and enforceable decision is passed by the court

or other competent authority, a fine between 25% and 100% of the total sum of the value of

sold circulation, delivered to the distributors on the date of publication of the information

and the value of the advertising space sold for that particular issue of the newspapers, shall

be imposed for economic misdemeanor against the founder of the newspapers. For the same
economic misdemeanor, a fine between 200.000 and 2.000.000 dinars shall be imposed
against the responsible person in the founder of the newspapers, as well as the editor in chief
of the newspapers. The Law further provides that, if the offense is committed for the first

time, the court shall impose a suspended sentence and a protective measure of public

announcement of the ruling. Here it is important to recall that the professional public
assessed this provision of the Law on Amendments to the Law on Public Information, as well

as the entire Law, as seriously restrictive of freedom of expression. In September 2009, the




LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for June 2010

Ombudsman filed a motion with the Constitutional Court of the Republic of Serbia to find

that the provisions of this Law were not in the compliance with the Constitution, Article 10 of

European Convention for Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, and

Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights. Even though the

Constitutional Court was to pass the decision on constitutionality of the Law on Amendments

to the Law on Public Information in the end of March, it is still pending at end of June.




